Úspěch a bohatství je z obrovské (vlastně zcela zásadní) části otázkou mozku a správného myšlení. Pokud nežijeme v totalitní zemi, kde by nám bylo zakázáno podnikat, nebo v extrémně chudobné zemi, kde není možné vytvářet jakékoliv příležitosti, naprosto nic nám nebrání v tom, abychom začali realizovat své plány a sny, abychom podnikali a plnili své vize.
Problém je však právě v onom myšlení. Sám se snažím hodně studovat myšlení úspěšných a bohatých lidí (mohu doporučit například knihu How Rich People Think od Steva Siebolda), protože s ženou máme pořád mnoho plánů a snů, které chceme realizovat, a tak je dobré snažit se neustále inspirovat a vidět možnosti kolem nás. Ovšem jedna věc je studovat myšlení, které vede k bohatství, ale jiná věc je co nejvíce se vyhýbat myšlení, které vede k chudobě. Což je přesně něco, co v našich hlavách, aniž bychom si to uvědomovali, vytvářejí reklamy.
Obecně jde o to, že bohatí lidé uvažují neustále v mezích příležitostí. Kamkoliv se kouknou, snaží se vidět příležitosti (většina na stejném místě nemusí vidět nic, nebo spíše vidět problémy, překážky a nebezpečí). Úspěšní lidé jsou tedy úspěšní a bohatí proto, že mají vybudovaný určitý vzor myšlení, zaměřený na příležitosti a růst.
Oproti tomu, chudí lidé mají vypěstovaný vzor myšlení na jediné: Na to, co je právě levnější a výhodnější, nebo pokud možno zdarma (doporučuji přečíst knihu Jak drahé je zdarma, protože ono zdarma je většinou to nejdražší, jak například neustále vysvětluji v rámci různých brokerských „zdarma“ služeb na serveru Finančník.cz). Chudí lidé tedy nevyhledávají opravdové příležitosti, které je mohou udělat bohatými, ale vyhledávají raději iluzorní pseudo-příležitosti, které jediné co dělají, je vytváření falešného dojmu z toho, že můžeme být bohatí (skrze šetření), aniž bychom k tomu museli vykázat jakoukoliv činnost – tedy krom nákupu zlevněného produktu.
Zkrátka a dobře, je obrovský rozdíl mezi tím, pokud je naše primární myšlení zaměřené na cíl vydělat a pokud je naše myšlení zaměřené na cíl ušetřit. To první nás vede k příležitostem a potenciálnímu bohatství, to druhé nás vede k setrvání ve stejném stavu a ještě většímu odtrhávání si od úst.
Zásadní podíl má na tom reklamní byznys. Reklamy nám totiž tento vzor myšlení (neboli tuto neuronovou mozkovou mapu) postupně v naší hlavě vybudovaly, a krom toho, že snahy našeho mozku vyhledávat reálné příležitosti s potenciálem k růstu cíleným brainwashingem přeorientovaly k iluzorním benefitům z toho, jak úžasně „bohatneme“, pokud náhodou někde koupíme něco levnější a se slevou, tak nás také naučili okamžitě vytáhnout peněženku, jakmile uslyšíme slovo „levnější a výhodnější“. Toto myšlení se bohužel mnoha lidem stalo natolik přirozené a vlastní (stačí se podívat na neuvěřitelné úspěchy projektů typu Slevomat), že zkrátka a dobře většina lidí nedisponuje ani kouskem potřebného uvažování k tomu, aby se stali úspěšní a bohatí (spolu s absencí plné zodpovědnosti za vlastní život, což je pro změnu dílem brainwashingu státu). Realita těchto dvou rozdílných vzorů myšlení je tedy taková, že chudí budou dále chudí a jejich primárním cílem bude po většinu dne přemýšlení a diskuze o tom, co je právě levnější a výhodnější, a bohatí lidé budou nadále kupovat to, co je kvalitní – bez ohledu na cenu – a u toho hledat příležitosti k bohatství jinde, než ve slevách.
Co je tedy pointa?
Pointa je velmi jednoduchá. Úspěšní lidé téměř vůbec, nebo jen minimálně koukají na televizi (kdežto chudí lidé pořád), takže si nenechávají přetvářet neuronové mozkové mapy k falešným cílům vytváření bohatství skrze šetření na slevách. Nelistují bulvárními časopisy, které jsou plné reklam typu „levnější“ (kdežto chudí lidé je čtou pořád a ještě s oblibou z nich sbírají slevové kupóny) . A nezřídka sledují jen minimálně zprávy, protože už vědí, že ty také žádné pozitivní a konstruktivní emoce nepřinášejí. A právě proto jsou možná úspěšní a bohatí. Nenechali si zatím svůj mozek ovlivnit natolik, aby došlo k nebezpečnému (ale dnes a denně se běžně dějícímu) přeskládání jejich mozkových neuronových map a nadále se soustředí primárně na to, co jsou skutečné příležitosti k profitům a bohatství.
P.S.
Pokud se vám článek líbí, nezapomeňte se podělit s ostatními, nebo použijte některou z ikonek níže (Tweet, Like).
Foto(c)iStockphoto.com/BrianAJackson